Závory
Závory
Standardní s ramenem
Představitelem kratších závor je závora G4000. Má rammeno s max. délkou 4 m. Toto rameno lze v případě potřeby zkrátit na místě instalace (uříznout).
Kromě této závory je k dispozici ještě závora G2500 s ramenem délky 2,5 m. Ale tato závora tvoří jenom malou část poptávky (méně než 10%). Proto se i náhradní díly skladují především pro typ G4000.)
Představitelem delších závor je závora G6000. Má rammeno s max. délkou 6 m. Toto rameno lze v případě potřeby zkrátit na místě instalace (uříznout).
Kromě této závory je k dispozici ještě závora s ramenem délky 8 m a 12 m. Závora s ramenem 8 m se občas používá, ale závora s nejdelším ramenem velmi zřídka. Především z důvodu velmi vysoké ceny. Z praktického hlediska je lepší použít dvě závory G6000 z obou stran vjezdu. Nicméně tam, kde to stavební dispozice nedovolují, je závora s ramenem 12 m nutností
Závora G4000 se instaluje do vozovky na betonový podstavec. Součástí dodávky závory jsou i železné úchyty, které se do podstavce zabetonují. Existuje-li již vhodné betonové (či jinak pevné) podloží, pak lze závoru uchytit přímo do tohoto podloží. Postačí hmoždinky odpovídající pevnosti resp. provedení.
Závora G6000 se instaluje do vozovky na betonový podstavec. Součástí dodávky závory jsou i železné úchyty, které se do podstavce zabetonují. Existuje-li již vhodné betonové (či jinak pevné) podloží, pak lze závoru uchytit přímo do tohoto podloží. Ale velmi se to nedoporučuje, protože závora je mechanicky nárazově dost namáhaná a podloží by muselo být hluboké alespoň 30-40 cm, aby nedošlo k vytržení úchytů. Proto raději vybudujte vhodný betonový podstavec. U závor s ramenem 8 a 12 m je to nutností.
Pro ochranu projíždějících vozidel má závora několik ochran.
- vjede-li pod zavírající se rameno vozidlo, nebo i dítě, rameno se ihned začne zase otevírat
- rameno zavory se nespustí, pokud se pod ním nachází vozidlo nebo osoba
- lze vybavit gumovými nárazníky, které tlumí případný náraz na překážku
- dojde-li k poruše infraparsku (který zajišťuje předchzoí dvě ochrany), pak rameno při dopadu na vozidlo
zjistí překažku a další svůj pohyb zastaví
Ovládání závory může být
- rádiové - přenosným ovladačem, Důležité: málo bezpečné, vhodné pro menší počty uživatelů
- tlačítkem na recepci, vrátnici a pod.
- čtečkou přístupového systému Důležité:velmi bezpečné, vhodné pro větší počty uživatelů
K závoře je třeba přívést
- napájení 230Vstř
- řídící kabel(y), od přístupového systému, od tlačítka, od domácího telefonmu a pod.
- kabel od antény
- kabel od varovného světla
- kabel od infraparsku z protější strany vjezdu
Základní - nezbytnou - části závory je stojan (ten již obsahuje řídící elektroniku) a rameno. Velmi ovšem doporučujeme další doplňky, které zvyšují bezpečnost a ochranu projíždějícíh vozidel a případně i osob, zejména pobíhajících dětí.
Stěžejním doplňkem je ochranný infraparsek. Ten zajistí zpětný chod ramena, přetne-li paprsek vozidlo či osoba.
Důležitá poznámka: Zákazník, který objedná závoru bez tohoto infraparsku, ji obdrží pouze v případě, že písemně potvrdí, že byl informován o nebezpečí plynoucím z této skutečnosti
Další velmi vhodné doplňky jsou: reflexní proužky a gumové nárazníky na rameně a varovné světlo. Tyto prvky nejsou nezbytné, ale přispívají ke vzhledu i k bezpečné funkci závory.
Další užitečné doplňky jsou podpěry, zejména tam, kde lze předpokládat silnější proudění vzduchu. Podle daného místa se rozhodněte pro podpěru pohyblivou (nese ji rameno), nebo pevnou, která se připevní k vozoce. Rameno lze i "zalomit" pro případ, že výška průjezdu je nižší než jeho potřebná šířka. Potřebujte-li zabezpečit průjezd i proti vstupu osob, můžete na rameno umístit plot.
Přehled doplňků
Výstřažné světlo |
Pevná podpěra |
Pohyblivá podpěra |
Plot na rameno |
Ochranný nárazník |
Kloub na rameno
|
Ochranný infraparsek |
Reflexní odrazky |
Výstražné světlo na ramenu |
Sloupky |
Speciální závory, blokovací mechanizmy
- Řetězová závora, typ CAT
- Blokování parkovišť, typ Unipark
Druhý typ speciální závory je Unipark - mechanizmus pro blokování vjezdu na parkoviště (ourčité parkovací místo). To je jeho hlavní využití. Může se ovšem použít i kdekoli jinde, nejčastěji jako levná náhrada za standardní závoru.
Existuje menší provedení pro osobní vozidla a větší pro nákladní vozidla.
Všechny ostatní skutečnosti, které se vyskytují u standardních závor, platí i zde.